2009. március 3., kedd

Krémsajt


Totál összezavarodtam krémsajt ügyben.:)
Tavaly Húsvét előtt találtam egy guszta receptet a Fakanálban. Szendvicskenyér jellegű volt, zöldségekkel és kellett hozzá jó sok krémsajt is. Formáját tekintve úgy nézett ki mint a gyümölcskenyerek. Azt gondoltam, hogy a krémsajt, biztos a camping sajt. Nem vagyok agyonművelve sajtok terén, ráadásul mindig hideg is van azon a soron, így a gyerekek miatt nem végzek bonyolultabb kutatómunkát. (gyerekek előtt pedig nem főztem, akkor azért maradt ki). Szóval megvettem a camping sajtot, de végül nem volt kedvem időm megcsinálni a kenyeret, így elmaradt.
Nyáron találtam egy sütireceptet, abba is krémsajot írtak. Ekkor gyanús lett, hogy a camping sajtból nem valószínű, hogy finom süti lesz, ezért nem is feszegettem az ilyen recepteket. Majd megint később egy másik receptben azt olvastam, hogy "krémsajt (pl. mascarpone)." Nagy homlokcsapások közepette ismételgettem, hogy jééé, tényleg, de hülye vagyok, hogy erre nem gondoltam. Ugyanis van egy barátnőm, aki isteni Tiramisut tud és ebből csinálja.
Ma viszont jött az újabb fordulat és törés a történetben. Kézhez kaptam a megújult Nők Lapja Konyhát (mint Fakanál előfizetőt, ezzel engesztelnek ki a Fakanál beolvadása miatt). Találtam benne egy csokis sajttortát (névre kicsit gáz, de a fényképen jól néz ki), na és mit írnak a receptben: kell hozzá 20 dkg natúr krémsajt és 25 dkg mascarpone.
Asszem a kérdésem elég egyértelmű ezek után! Mi a szösz (végre találtam egy szalonképes szót;-)) az a natúr krémsajt???

8 megjegyzés:

Babi néni írta...

Szerintem - mivel magyar újságról van szó - a poharas krémsajtot értik alatta, ami a hűtőpultban a vajkrémek mellett szokott lenni.

Régen a Parmalatnak volt ilyen és nagyon finom, édeskés semleges íze volt, ajánlották a Mascarpone helyett is, noha azért nem teljesen ugyanaz a kettő.

Ma már a Philadelphia krémsajt is kapható nálunk, az ugyanaz. Na jó, kicsit finomabb.

A Camping stb. hurkasajtok szintén krémsajtok, de eredetileg valamilyen minőséghibás sajtból utólag készülnek ömlesztősók segítségével, amitől a termék sós ízű lesz, tehát a csokitortába nem annyira jó. A minőséghibás annyit tesz például, hogy a Pannónia (vagy Eidami) nem a fajtajellegnek megfelelően nagy lukacsos kinézetű, vagy a trappista olyan, pedig annak egyneműnek vagy apró lukacsosnak kellene lennie esetleg a sajtot tévedésből más sajtkultúrával oltották be és a formája rossz lesz, pl. egy rouge-zsal érő sajt (pl. pálpusztai) a trappista formájában kissé szokatlan... :o)

Természetesen patogén vagy romlasztó mikroorganizmusokkal fertőzött sajtok nem kerülnek bele, hiszen akkor a hurkasajt is romlott ízű lenne.

Babi néni írta...

Nem fogalmaztam egyértelműen: Szóval a natúr krémsajt és a Mascarpone eleve krémsajtnak készül, más a gyártási technológiája.

Míg az ömlesztett sajtok (Camping, Karaván stb.) az elkészült sajt bizonyos körülmények és hozzáadott anyagok segítségével folyékonnyá téve készülnek.

Babi néni írta...

Bocs, még egy hiba: a hurka sajtokat nem krémsajtnak (legfeljebb állagukban krémes sajtok), hanem ömlesztett sajtoknak hívjuk az élelmiszeriparban.

*pongyolán fogalmaz és pirul miatta* :o/

vimizo írta...

Megsúgom: Philadephia krémsajt jó erre;)
Én a fagyit is ezzel csinálom nyáron....
Ennek a natur változata, amit fagyikba szoktak/szoktam használni.

Viki írta...

Hűha!:)Éreztem én, hogy érdemes leírnom apró problémámat!
Köszi, hogy ilyen profin és minden részletre kiterjedően válaszoltál!:) Ráadásul, jelentősen megkönnyítetted a dolgom, hogy a vajkrémekhez viszonyítva lőtted be a lelőhelyét!:) Azokat legalább ismerem és tudom, hol vannak!

Viki írta...

Köszi, Vimizo, Neked is. Mire hagyták a srácok, hogy elküldjem a kommentet, addigra láttam, hogy Te is írtál!:)

Szóval Philadelphia!

vimizo írta...

fagyikba és minden más kajába...
-- akart lenni

vimizo írta...

Igen, Philadelphia ;)
Ez is a vaj-vajkrém-sajt környékén van:)))

 

Made by Lena